maandag 17 maart 2008

Krantje 2.0

U, die deze blog leest, leest waarschijnlijk ook andere producties en het zal u niet ontgaan dat binnen ons brede vakgebied toch veel variatie op een beperkt aantal thema's blijft terugkeren.

Ik wil graag aannemen dat het gebeurt omdat sommige topics nu eenmaal van groot belang zijn en niet vaak genoeg kunnen worden ingewreven, dan wel dat we nog steeds merken dat er met die inhoud jammer genoeg, te weinig gedaan wordt (kán worden?).

't Is natuurlijk ook zo dat we schrijven over wat we meemaken en wat ons bezighoudt en ik mag hopen dat daar enige lijn in zit dus logisch is het wel.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het mij aan inspiratie ontbrak, NIET aan input, wel aan een 'vertaalsleutel' richting dit weblogje.

Vanmorgen werd me de les gelezen door de serie "ik krijg altijd gelijk" in NRC-NEXT. Hoe je met behulp van een breed publiek één topic in een oneindig aantal stukken knipt en dan vriendelijk en héél hapklaar lesstof en vaardigheden uitgekleed en verteerbaar, begrijpelijk en bruikbaar voorgeschoteld krijgt.
Voor u als professioneel gebruiker van de technische inhoud ervan; ze te lezen brengt u ongetwijfeld een vlaag van welbehagende herkenning.
Toch durf ik te beweren dat wat hier aan theorie is samengebracht ook door ú niet zonder sterke discipline en met één stapje tegelijk aan uw lijstje met vaardigheden van het soort "te zijn" kan worden toegevoegd.
De hele serie is hier te vinden. De bedoeling is om de hele boel uiteindelijk in boekvorm uit te geven.
Als dat geen 'twee-punt-nul' is.

Geen opmerkingen: