maandag 17 maart 2008

Com-mu-ni-ce-ren

Wat je in ons vak op tijd moet begrijpen is dat de kwaliteit van communicatie valt of staat met het bereidheid om te zenden en te ontvangen op de frequentie van je gesprekpartner(s). Als twee of meer partijen dat hebben gaat er eigenlijk nooit iets mis.

Soms loop je mensen tegen het lijf die het zenden weliswaar uitstekend beheersen die alleen voor de ontvangst een klein kanaaltje open hebben staan, op één frequentie kunnen ontvangen (voor een verkoper ligt daar overigens een leuke uitdaging).

Er is regelmatig een discussie gaande op de verschillende fora voor inkopers (lezen!) waarin geklaagd wordt over gedrag van verkopers. Vooral over de desinteresse in het werk van de inkoper, althans dat schrijft men. Wat ik tussen de regels door lees is frustratie over het ontbreken van de interesse in wat hem als mens bezighoudt en dan voornamelijk op zijn werk.

Vorige week zat ik als projectmanager namens een importeur aan tafel met een facilitair manager / hoofd inkoop van een groothandel (klant van m’n klant) en wat mij na een kwartiertje begon op te vallen was dat dit wel een zeer aimabele man was en dat het een zeldzaam genoegen is als je gesprekspartner oprecht wil weten waarom jij je werk zo leuk vindt

En dan de vraag stelt:”Hoe kan ik U helpen MIJ zo goed mogelijk van dienst te zijn?”. Dames en heren dit was een INkoper.

Ik heb hem verteld wat feitelijk mijn tak van sport is en gevraagd of het zo is dat hij zich bewust eerst richt op de relatie en die manier van handelen misschien vanuit een succesratio beredeneert of dat het hem misschien gegeven is “nu eenmaal zo in elkaar te zitten”, of…?

Hij vertelde me dat, zodra hij inkoper werd, hij zich heel bewust heeft gericht op informatie over verkoop en verkopers omdat de relatie met dát ‘volk’ uiteindelijk aan de basis van zijn welslagen zou liggen, of op zijn minst voor een groot deel. Hij volgt trends en tips en ziet die voor zijn ogen ontvouwen. Hij herkent vanuit welke bedoeling bepaalde handelingen gepleegd of juist nagelaten worden.

Zijn INTENTIE om CONTACT te maken, ECHT CONTACT ligt aan de basis van zijn manier van handelen. Hij probeert zich bewust te zijn van wat zijn woorden voor effect hebben, niet alleen op de concrete informatie maar op het opwekken van de wens om te communiceren.

Verkopers zijn dan doorgaans heel hulpvaardige mensen, vaak té, zegt ‘ie, als ik hun baas moet geloven… mij hoor je niet klagen. Ik blijf immers resultaatgericht.

Ik zeg:”Waarom vertelt u me dit?”
En hij: “Omdat u luistert”.

Geen opmerkingen: