vrijdag 11 februari 2011

Bijna raak = mis

"Hé, hoe is de wedstrijd geëindigd?"

"Bijna 10-0 gewonnen"

"Oké! 9-0 geworden?"

"Nee, 0-3 verloren"

"Wel bijna 10 x gescoord, maar ja, twee keer over, drie keer naast, 1 keer op de lat en 5 keer de bal kwijt vlák voor het strafschopgebied...", "En onze keeper heeft er ééntje bijna gehouden, en twee keer schoten ze bijna naast".

Ik kan hier wel om lachen - als het gaat over het 19e van FC Castricum.

Niet om een verkoper aan wie ik vroeg mij te helpen inzien waarom zijn doelstelling kennelijk te ambiteus is geweest;

"Ik heb 8 leads opgevolgd en bij 6 daarvan interesse kunnen wekken. Goeie gesprekken gehad. Drie kunnen niets met onze spullen, ééntje heeft net een contract met een ander en van twee hoor ik volgende week of, en zo ja wanneer, we weer kunnen afspreken."

Die leads kwamen overigens als referentie bij z'n collega's vandaan waarvoor een conversie van 80% gemiddeld is.

"ik heb er echt alles aan gedaan".

Alles?

Dat je een 'verteerbare weergave van de waarheid' voor een ander verzint ís één. Dat je jezelf toestaat te geloven dat je er alles aan deed terwijl dít je herhaalde resultaat is zonder dat je bij jezelf of mij aan de bel trekt?

Enfin, hij drie afspraken met anderen mee, ik drie met hem. Blijkt dat 'ie prachtige muziek in z'n koffer heeft en talent heeft om het te spelen maar dat één ongestemde snaar het hele liedje verknalt. Kwestie van één snaar stemmen en 80% van de pijn is er uit (ja, tegen 20% van z'n handelen).

Hoe eerlijker je tegen jezelf bent, hoe eerlijker naar anderen over jezelf. Da's krachtig en dat wordt door je klanten gewaardeerd, méér dan je wellicht zou denken.

Sales is gedrag, salesmanagement is gedragskunde (en een béétje cijferwerk).

Love my job.

PS. praat niet te veel over jezelf, dat doen anderen wel als je weg bent.
:-)



Geen opmerkingen: