zondag 18 november 2007

Definieer 'doel'.

"Ja, ja... definieer doel, die kende ik nog niet; ik dacht dat je serieus iets wilde toevoegen met je blogje Ger, "


Niet geschoten...
Naar aanleiding van wat ik afgelopen weekend meemaakte aan teleurstellingen bij mensen, jegens anderen, doordat het juist daaraan ontbrak.


Dus: definieer doel, van oorsprong:"define goal" .

(niet te verwarren met "divine goal", alhoewel...)
Het heeft in ieder geval vaak meer ingangen dan uitgangen en hier komen er twee.


De eerste: definieer wat jij onder doel verstaat, je eigen motief om het te stellen, de absolute aard ervan. Zoals bijvoorbeeld:


  • Je persoonlijk doel, utopisch (?) en de haalbare versie

  • De plaats in een groter verband

  • Het invullen van een visie (ruim)

  • In 'flow' zien te raken en er zo naar onderweg zijn

  • Je doel als middel zien en niet als doel of juist andersom... (lees ‘subdoel’ – “ik zie de vuurtoren niet” – door ondergetekende)
Klinkt misschien ver weg of wazig maar leg de vraag eens op het midden van een tafel met een man of 10 eromheen en je gaat begrijpen dat het definiëren van 'wat van een doel tot doel heeft' een doel op zich kan zijn....

De tweede: Er van uitgaande dat de absolute aard van een doel helder is: definieer samen een utopisch doel, kies voor de haalbare versie ervan en stippel het pad uit.

Deze weg lijkt omslachtig maar zodra je hem samen inslaat (die weg dus) ben je je inmiddels zo bewust van het belang en het nut dat je jezelf en je klant - of je eigen leverancier - geen andere weg meer toewenst. Onvoorwaardelijke betrokkenheid bij het gemeenschappelijk belang als doel.

Vertaald naar sales:

Als het jouw doel is om te leveren wat er te leveren valt en het doel van je prospect is om geleverd te krijgen wat het meest aansluit op het bereiken van zijn doelstellingen, m.a.w. dat je prospect jouw levering als middel ziet; welk doel moet je leidraad zijn?

Het doel van je klant is jouw middel, zijn belang is jouw doel! Zijn belang is jouw belang en jouw handelen dient zijn doel, vermits dat commercieel gezond blijft voor alle betrokkenen.

Pas als je je bewust bent van wat hen beweegt in wiens verlengde jouw welzijn ligt zul je kunnen werken aan het inrichten van je pad.




Rikkert schreef 'luistert' en ik vind het leuk om te denken dat je dat op z'n 'Harry Jekkers' uitspreekt - - leústârt! - Da's één.

Punt twee tot en met tien: Vraag en luister opnieuw.

Punt elf: Dénk na, het liefst hardop, en heb daarna een mening (ik bedoel, vraag om feedback)

Punt twaalf: Concludeer en stel jouw rol voor die ligt in lijn met het verwezenlijken van zijn doel. pas zijn doel in, als middel om jouw doel (exceeding targets) te bereiken.




NB. Meer over het nut en belang van doelstelling en focus; Robin Sharma komt naar Nederland en je investeert 595,- voor een dag aan zijn voeten. Misschien heb je het idee dat zijn optreden (jouw deelname!) meer over leiderschap zal gaan en dat je de vertaalslag met je eigen situatie niet direct kunt maken; vraag je dan af wie de leiding heeft over het inrichten van jouw pad. Misschien moet ik de investering vertalen naar ROI. Ik verwacht twee tot drie maanden. Het kan voor nóg minder; dan boek je via Arno.

PS. Je hoeft niet te tellen, het woordje 'doel' komt 25 keer voor in dit stukje.








Geen opmerkingen: