maandag 5 november 2007

(S)Crap

Links ziet u de voorkant van het schrijfblok dat ik mensen geef om evt. aantekeningen te maken en ik vraag mensen toch vooral om niet te schromen hun wildste ideeën hierin een kans te geven. Schrijf op!
'Scrap' staat voor 'klad' en 'Crap'... ach, u weet wel... dat helpt je ook weer de waarde van je creatieve geweld te relativeren. Je neemt het gemakkelijker met een korrel zout. Geeft je ook het lef en de vrijheid om alles te durven en mogen opkliederen en dat móet je hebben.
-
Sommige gedachten bestaan maar even, en als je ze een krabbel geeft... heb je later misschien de voeding of het kader om je zaadje tot wasdom te brengen?
-
Ik schrijf heel veel ideetjes in m'n blok en het gros ziet nooit het daglicht.
-
Bijvoorbeeld:
-
Laat ik eens een keer een interview met mezelf ensceneren en dat als kopij aanbieden aan één of ander salesmagazine. Weet je wat? Ga ik doen als ik een grote klant kan noemen. Vraag ik meteen of hij de 'advertorial' betaalt... kat in het bakkie!
-
Of deze:
-
Zodra de 'consultative selling' trend terugkomt in welke vorm dan ook dan ga ik het eens hebben over 'authenticiteit en gunfactor', heb ik nog 5 modules van liggen en daar moet ik nodig eens wat mee doen... Zeggen dat salestrainingen veel te veel uitgaan van opgelegde skills en de verkoper zichzelf niet laten zijn om daarna zelf een autoriteit te worden op het gebied van eigenheid in sales. Verkopers weer te helpen inzien wat de waarde is van het gereedschap dat ze al in zich hebben en ze te voorzien van de motivatie zichzelf te bekwamen in het gebruik ervan!
-
Dát loopt soepel...!
-
Ik heb deze ideetjes een jaar of drie geleden aan m'n (s)crap-book toevertrouwd en na een tijdje gelaten voor wat ze waren want ik wilde serieus iets betekenen voor de professionalisering van ons vak zoals ook inkopers daar hard voor aan het werk zijn.
En dan zijn dit geen ideeën die als fundering moeten dienen, vond ik.
-
Inkopers ontwikkelen vaardigheden om het onderste uit de kan te halen, en terecht. Verkopers hebben daarentegen een arsenaal aan vaardigheden (doorgaans van psychologische aard) om mensen te helpen inzien wat de waarde van een voorstel is.
-
Da's 'not done' begrijp ik nu uit de vele stukjes die ik lees en wel juist in het blad waar ik maandelijks naar uitkijk!
In de Salesexpert (2007-10) staat èn het geënsceneerde interview - mèt trainer XY., dóór auteur XY. - (maar niet van mij) èn nog een column die het belang van de gunfactor onderstreept en tegelijkertijd suggereert dat training daaraan NIET bijdraagt.
-
Lieve Salesvrienden:
Ik lees, naast vakbladen voor sales-genoten ook de vakbladen voor inkopers, buyersweb en inkoperscafé... Ik hoop niet dat inkopers de laatste editie van Salesexpert helemáál hebben gelezen.
-
Wèl leuk in deze SE:
Ron van der Maaral - makelaars zijn goed voor één ding: ze helpen je herinneren aan je vak als serviceleverancier door je te confronteren met het tegenovergestelde.
Truus de Rooij - die het voor elkaar kreeg HR naar binnen te slepen daar waar sales & HR toch vaak een Mars & Venus ding is.
Rikkert Walbeek - die ongetwijfeld een 'charismatische' directeur voor zich heeft gehad; zo ééntje die nog steeds vindt dat de verkoop het logisch gevolg is van spulletjes maken... (goeie verkopers kosten geld).
Jan-Willem Seip - No Calls means No Sales, maar wèl blijven rekenen en nadenken.
-
en
Thijs Verhees/Gerrit-Jan Bomhof - omdat, als je het over authenticiteit hebt, de wens om mensen te verbinden, zakelijk succes te zoeken in het verlengde van ieders belang, overtuiging en betrokkenheid, bescheidenheid en oprecht enthousiasme in daden omgezet...
Héél leuk interview met een heel leuke man.
-
Van de hele SE (46 blz.) waren de eerste bladzijden verreweg het leukst om te lezen. Overeenkomstig het gemiddelde verkoop-voorstel dus eigenlijk.
-
Even terug naar m'n (s)crap book; Some things just better stay where they are....
.
.
.
.

Geen opmerkingen: