maandag 16 juli 2007

Gefopt

Ik lees veel boeken, artikelen en columns en ik zou er graag nog veel meer lezen maar het ontbreekt me vaak aan de tijd dus maak ik een keuze.


Hoe? Binnen 10 seconden op grond van gevoel & voornemen.
Ben ik de enige? Nee, met mij tweederde van U.
En wat lees ik dan? Van alles:
  • leuk & belangrijk (vakliteratuur, columns, bankafschriften)
  • leuk & onbelangrijk (Quote, FD)

  • niet leuk maar wel belangrijk (succesverhalen van je concurrent, post van de fiscus)
Wat ik niet leuk en niet belangrijk vind lees ik dus niet.

Toch overkomt het me soms dat ik iets (een artikel, een e-mail) aan het lezen ben dat achteraf gezien ten onrechte langs de ballotage is geglipt. Ik ben redelijk getraind in het selecteren dus ik vraag me af wie me heeft weten te foppen en hoe. Dan wordt het tóch weer vakliteratuur over hoe ik mensen dingen kan laten lezen die ze normaliter zouden laten liggen.

Het was Roy Martina die via e-mail zijn mening ging geven over 'The Secret' (Law of Attraction / Science of Getting Rich). Ik denk dat het voor ons sales-lui sowieso verstandig is die trend in de gaten te houden want wat we er ook van vinden (of al wisten omdat we Napoleon Hill en Covey op de plank hebben staan); een trend is het wel en er mankeert, behalve aan de 'doe-kant' eigenlijk niks aan.

Even los van de vijf mogelijke onderwerpen voor een volgende post die hier weer uitrollen: Over Roy Martina heb ik een gefundeerde mening die maakt dat ik zijn nieuwsbrieven even laat voor wat ze zijn. Maar waarom las ik dan toch deze?

Roy handelt niet vanuit 'zijn' markt maar vanuit zijn produkt. Dus dan zoek je de bijbehorende markt. Hoe je dat kunt doen is zoals Roy dat doet: Zorg dat je in drie zinnen voor IEDEREEN een of twee keer een 'hit' op de 'What's in it for me' teller hebt en ga uit van wat 90% van de mensen dan doet: dóórlezen tot je vindt waar je voor kwam, komt dat niet? Wèl een compliment waard. Zelfs de kans dat nieuwsgierigheid het wint van rede, ook bij mij. Roy vaart hier op het succes of de trigger van een ander, best slim.

Flik je dit te vaak, een verkeerde vlag op je lading, dan ben je gedoemd om zo nu en dan van professie te wisselen.

Voor die ene keer om je doelgroep te vinden is het een prima optie. Ik parkeer 'm even.

Geen opmerkingen: